INPRIS to think tank prawniczy.

Poradnictwo prawne to także inwestycja – artykuł Łukasza Bojarskiego

30 stycznia 2015. Kongres Poradnictwa już za 3 dni, a w „Prawniku” (Dziennik Gazeta Prawna) ukazał się dziś artykuł prezesa INPRIS Łukasza Bojarskiego poświęcony zagadnieniu poradnictwa oraz projektowanej ustawy o nieodpłatnej pomocy i informacji prawnej.

Poniżej zamieszczamy 25% treści artykułu, cały artykuł jest dostępny w wydaniu papierowym „Prawnika” dla prenumeratorów, lub w płatnym serwisie Dziennika Gazety Prawnej http://www.prawnik.pl/

Odnośnik do pełnej wersji artykuł.

Poradnictwo prawne to także inwestycja

Zbytnie zawężenie kręgu odbiorców porad, przeszacowanie kosztów, rozwiązania, które doprowadzą do dublowania pracy różnych struktur, brak mechanizmów kontrolnych. Przedstawiony przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i informacji prawnej wciąż można poprawić

Zadłużenie, jakże aktualne wobec dyskusji o franku, i niespłacanie różnych zobowiązań, problemy mieszkaniowe, eksmisje, problemy rodzinne, związane z pracą, zasiłkami. Wiele jest obszarów, gdzie pomoc prawna jest potrzebna, a jej brak bardzo przeszkadza w życiu, osłabia ludzi, a w konsekwencji państwo, obniża kapitał społeczny. Z wielu trudnych sytuacji dzięki fachowej pomocy można wyjść, rozwiązać pogmatwane i nawarstwiające się problemy, stanąć na nogach, zacząć od nowa. Ludzie w trudnej sytuacji materialnej mają jednak ograniczony dostęp do takiej pomocy. Stąd od lat wołanie o stworzenie systemowych rozwiązań dotyczących nieodpłatnego poradnictwa prawnego. . […]

Nie jest jednak tak, że obywatele są zupełnie pozbawieni możliwości uzyskania darmowej porady czy informacji prawnej. […] Chodzi raczej o to, by wprowadzić rozwiązania systemowe, które spełnią dwa podstawowe warunki. Po pierwsze doprowadzą do sytuacji, że pomoc taka jest dostępna na obszarze całego kraju i w różnych dziedzinach, że państwo gwarantuje dostęp do niej obywatelom w potrzebie. Temu ma służyć opracowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości i dyskutowany obecnie projekt ustawy. I po drugie spowodują, że istniejące obecnie możliwości uzyskania pomocy będą jakoś z sobą współgrały, że będzie istniała informacja, kto za co odpowiada oraz system odsyłania wedle kompetencji (nie spychologii). Krokiem dla osiągnięcia tego celu ma być ogólnopolski Kongres Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego, który zacznie się w poniedziałek w Warszawie.

Może tym razem?

Najnowszy projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i informacji prawnej tylko momentami odwołuje się do wcześniejszych propozycji, de facto jest nowym, autorskim pomysłem. […]

O co warto zawalczyć

Jeśli chodzi o adresatów pomocy, projekt przewiduje zbytnie zawężenie kręgu odbiorców porad, przy braku weryfikacji, czy rzeczywiście konkretne osoby tej porady potrzebują. Zdaniem wielu znawców zagadnienia potrzeby prawne i brak środków na ich zaspokojenie mają w dużej mierze inne osoby niż krąg określony ustawą o pomocy społecznej. […]

Zaskakująca jest propozycja, by tworzono równolegle 16 wojewódzkich systemów dostępu do informacji prawnej. Prawo mamy jedno w kraju i akurat system informacji telefonicznej mógłby być scentralizowany i tańszy dzięki wykorzystaniu efektu skali. […] Wymaga także rozważenia wzajemna relacja informacji i pomocy prawnej, w projekcie są to byty niezależne, tymczasem w rzeczywistości są z sobą związane. Projekt nie odnosi się także w żaden sposób do istniejącego systemu pomocy prawnej sądowej, co osłabia jego systemowość.

Z doświadczeń światowych wynika, że jednym z najważniejszych elementów systemu jest wprowadzenie rozwiązań, które pozwalają na skuteczną i jednocześnie efektywną pomoc klientom – zaczyna się ona od określenia potrzeb klienta pomocy.

<< Pierwsza < Poprzednia 1 2 Następna > Ostatnia >>