INPRIS przygląda się sądowym Biurom Obsługi Interesantów
15 listopada 2024. Zgodnie z danymi Ministerstwa Sprawiedliwości, w maju 2023 r. w blisko 78% sądów powszechnych funkcjonowały 294 biura obsługi interesantów. Nad wdrożeniem standardów i procedur obsługi interesantów czuwało Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach trzyletniego projektu dofinansowanego ze środków unijnych.
W wyniku wspomnianego projektu powstały katalogi usług (spraw), z którymi obywatele najczęściej zgłaszają się do sądów. Do usług przypisano też karty z konkretnymi instrukcjami działania, a w niektórych przypadkach z wzorami pism lub formularzy.
Ministerstwo opracowało także standardy obsługi interesanta skierowane do osób pracujących w sądach. Dotyczą one m.in. zasad komunikacji, wizerunku sądu, a także monitorowania jakości obsługi poprzez cykliczne ankiety satysfakcji.
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej ów ,,reformie’’. Zainteresowało nas, ile sądów powszechnych wciąż nie ma wydzielonego biura obsługi interesantów, które sądy posiadają wspólną obsługę oraz kto zajmuje się obsługą interesantów w sądach, które nie wydzieliły Biura Obsługi Interesantów (zgodnie z Regulaminem urzędowania sądów powszechnych mogą być to wyznaczeni pracownicy). Ciekawi nas też, ile spraw trafiło od początku tego roku do Biur Obsługi Interesantów, czy sądy rejestrują czego dotyczyły sprawy, a jeśli tak, to które występowały najczęściej. Wreszcie chcielibyśmy dowiedzieć się, czy sądy publikują raporty z ankiet satysfakcji.
W tym celu 12 listopada 2024 r. skierowaliśmy wnioski o udostępnienie informacji publicznej do sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych.
Dziękujemy Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska za możliwość skorzystania z Obywatelskiego Fedrowania Danych.
Działanie podjęte w ramach projektu ,,Wzmocnienie działań monitoringowych w zakresie dostępu do prawa’’, sfinansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO na lata 2018-2030.